Gratis onafhankelijk inzicht in energieverbruik voor
particulieren met een slimme meter

De schoonste en goedkoopste energie is de energie die we niet verbruiken. Om goed in beeld te krijgen waar de besparingskansen liggen is helder inzicht in energie heel belangrijk. Wij maken het voor u heel gemakkelijk, de enige vereiste is een slimme meter!

Gratis perfect inzicht in uw verbruik!

Laatste nieuws
SlimmemeterPortal.nl steunt 3FM Serious Request


Dit jaar is het doel, van 3FM Serious Request, zoveel mogelijk geld op te halen voor het herenigen van familieleden die elkaar zijn kwijtgeraakt door een ramp of conflict. Dit alles vanuit Apeldoorn, de thuisbasis van SlimmemeterPortal.nl.

Heeft u een nieuwe leverancier? Controleer uw data!

 

Mocht u overgestapt zijn naar een andere energie leverancier? Controleer of uw data compleet is! 
De netbeheerders hebben een procedure in werking gesteld met als gevolg dat het kan zijn dat als u overstapt naar een andere energieleverancier de data wordt stop gezet. Mocht dit het geval zijn neem dan via het contact formulier contact met ons op dan proberen wij er voor te zorgen dat u geen data mist.

Magazine Vereniging Eigen Huis

We stonden afgelopen week in een uitgave van het magazine Vereniging Eigen Huis. Dat was een bijzonder positief artikel en we waren er blij door verrast. Resultaat was dat we in de week na de uitgave drie maal zoveel aanmeldingen kregen als in een 'normale' week. Als u het artikel nog even wilt doorlezen dan kan dat:

https://www.eigenhuis.nl/actueel/eigen-huis-magazine

Veelgestelde vragen

Algemeen:

 

1.  Een account voor SlimmemeterPortal.nl is gratis. Hoe kan dat?

2.  Moet ik mijn netwerkbeheerder betalen voor het leveren van meetgegevens? 

3.  Hoe lang duurt het voordat ik mijn gegevens kan inzien? 

4.  Ik kan wel inloggen, maar ik zie geen verbruiksgegevens in mijn grafieken. Ben ik iets vergeten?  

5.  Is het mogelijk om mijn meterstanden in te zien??  

6.  Hoe vul ik mijn tarieven in?

7.  Wat betekent de zwarte lijn in de gasgrafiek? 

8.  Waarom wordt mijn aanvraag niet goedgekeurd door de netbeheerder?

9.  Ik heb zonnepanelen, maar zie geen teruglevering in de grafieken. Hoe kan dat?

10.  Ik heb zonnepanelen, maar de teruglevering komt niet overeen met de omvormer.

11.  Wat is het sluimerverbruik precies?

12.  Ik begrijp niet hoe ik de vergelijkingen moet interpreteren.

13.  Ik wil stoppen met het gebruik maken van jullie dienst. Hoe kan dat?

14.  Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

 

 

Rondom inloggen:

 

15.  Er mist data, wat nu?

16.  Ik kan niet meer inloggen, hoe komt dat?

17.  Ik ben overgestapt van energieleverancier en ontvang geen data meer.

18.  Ik heb de verificatiecode nog niet ontvangen, hoe komt dat?

19.  Ik heb de activatiemail nog niet ontvangen, hoe komt dat?

20.  U vraagt om een 18-cijferige code, waar vind ik die?

21.  Kan ik mij inschrijven met meerdere meters in 1 account?

 

 

Rondom het PlusAccount:

 

22.  Krijg ik met een PlusAccount inzicht in historische data van voor mijn aanmelding bij SlimmemeterPortal.nl?

23.  Ik wil mij afmelden voor het PlusAccount.

 

 

Rondom de mobiele app:

 

23.  Is er een mobiele app?

 

 

Rondom de slimme meter:

 

24.  Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

25.  Ik heb een nieuwe slimme meter gekregen, wat nu?

26.  Ik wil graag een slimme meter, hoe krijg ik die?

 

 

Rondom contactmogelijkheden:

 

27.  Is SlimmemeterPortal.nl telefonisch bereikbaar?


 

 

 


 

Een account voor SlimmemeterPortal.nl is gratis. Hoe kan dat?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik begrijp dat uw diensten gratis zijn, mag ik vragen naar uw verdienmodel?"

Wij doen dit om promotie te maken voor de zakelijke broer van de portal, EnergyAlert. Met deze zakelijke dienst worden de kosten gedekt voor SlimmemeterPortal.nl. Daarnaast bieden we een upgrade-mogelijkheid aan tegen een kleine vergoeding. In samenwerking met bedrijven maken we personeelsaanbiedingen waarvoor personeelsleden zich kunnen inschrijven en inloggen in een applicatie met de 'look & feel' van het bedrijf. 

Een account voor SlimmemeterPortal.nl is en blijft gratis.

 


 

Moet ik mijn netwerkbeheerder betalen voor het leveren van meetgegevens?

"Gaat mijn netwerkbeheerder kosten in rekening brengen voor het doorgeven van de gegevens tbv van de overzichten die u mij kan leveren?"

De meetgegevens kunnen wij met uw toestemming opvragen bij de netbeheerder. Voor de levering ervan worden geen kosten bij u in rekening worden gebracht.

 


 

Hoe lang duurt het voordat ik mijn gegevens kan inzien?

"Ik heb me net ingeschreven. Kunt u mij aangeven hoe lang het duurt voordat ik iets te zien krijg?"

Voordat uw gegevens beschikbaar zijn in SlimmemeterPortal.nl moet u een aantal stappen doorlopen. De belangrijkste stappen zijn:

Adresverificatie
U krijgt per post een brief waarin een code. Deze code vult u in op de “Mijn gegevens” pagina, nadat u bent ingelogd. Hiermee controleren wij of u wel op het adres woont dat u hebt opgegeven bij het inschrijven.

Aanvraag bij netbeheerder
In deze stap vragen wij bij de netbeheerder goedkeuring voor de levering van uw verbruiksgegevens. Hiervoor hebt u ons toestemming gegeven tijdens het inschrijven. Meestal komt de levering binnen 5 dagen op gang. Als de eerste verbruiksgegevens binnenkomen krijgt u een e-mail om u daarop te attenderen. Het gebeurt echter dat het langer duurt voordat de levering op gang komt. In dat geval is het raadzaam om contact op te nemen met uw netbeheerder om uw situatie uit te leggen.

 


 

Twee EAN's voor elektriciteit?

"Op het inschrijfformulier kan ik maar één ean-code invullen voor mijn elektriciteitsmeter. Voor elektriciteit staan er twee codes vermeld in het ean codeboek. Welke moet ik gebruiken?"

Het kan voorkomen dat u twee EAN-codes heeft gekregen als u zonnepanelen heeft en elekriciteit teruglevert. Wij hebben voor een aantal gevallen gemerkt dat gegevens voor zowel levering als teruglevering op één van beide EAN's worden geregistreerd. Voor het andere EAN ontvangen wij geen gegevens. We adviseren u de factuur van uw energieleverancier te raadplegen voor het juiste EAN nummer voor uw elektriciteitsmeter. 

 


 

Ik kan wel inloggen, maar ik zie geen verbruiksgegevens in mijn grafieken. Ben ik iets vergeten?

"Geachte heer / mevrouw,
Volgens de contractgegevens is alles in orde, maar ik kan op de website nog geen meetdata terugvinden. Is dit een kwestie van geduld?"

Waarschijnlijk ligt onze aanvraag voor levering van uw verbruiksgegevens bij uw netbeheerder. Wij hebben geen invloed op dit proces. Het gebeurt echter dat het langer dan 5 dagen duurt voordat de levering op gang komt. In dat geval is het raadzaam om contact op te nemen met uw netbeheerder om uw situatie uit te leggen. 

 


 

is het mogelijk om mijn meterstanden ergens in te zien?

"Geachte heer / mevrouw,
Is het mogelijk om ergens mijn meterstanden te downloaden??”

Met een Plusaccount is het mogelijk om uw meterstanden te zien. Dit kan onder het kopje “ factuurcontrole”.

 


 

Er vallen gaten in mijn grafieken. Hoe kan dat?

"Er vallen gaten in mijn grafieken. Worden de ontbrekende gegevens later geleverd?"

Wij laten de gegevens zien die wij van de netbeheerder krijgen. Meestal worden gegevens met 1 dag vertraging aangeleverd. Als er gaten vallen in uw verbruiksgegevens zullen we deze tot 10 dagen na het moment van de ontbrekende gegevens opnieuw opvragen bij de netbeheerder. Daarna kan dat niet meer. Als er dan nog steeds gegevens ontbreken kunnen we daar niets meer aan veranderen.

 

 


 

Kan ik met mijn Oxxio meter meedoen?

"Ik heb een Oxxio meter, is die geschikt voor SlimmemeterPortal.nl?"

Oxxio meters zijn niet geschikt voor SlimmemeterPortal.nl. Oxxio is geen netbeheerder maar heeft wel een tijd lang meters geleverd. Al deze meters zullen in de loop der tijd worden vervangen door uw netbeheerder. Deze meters kunnen niet worden uitgelezen door uw netbeheerder.


 

 Hoe vul ik mijn tarieven in?

"Ik probeer mijn tarieven in te vullen maar ik krijg een foutmelding. Wat gaat er mis?"

De tarieven moeten ingevuld worden volgens een bepaalde standaard. Een voorbeeld van een goed ingevuld tarief is: 0,2330.


 

 Wat betekent de zwarte lijn in mijn gasgrafiek?

"Ik zie een zwarte lijn door mijn gasgrafiek, mag ik vragen wat deze lijn betekent?"

De zwarte lijn is een temperatuurlijn. Deze lijn geeft de gemiddelde temperatuur weer van de betreffende periode, gemeten vanaf het dichtstbijzijnde meteostation.


 

 Ik zie geen gegevens van mijn gasverbruik, hoe kan dat?

"Ik heb wel gegevens over mijn elektriciteitsverbruik maar niet over mijn gasverbruik. Gaat er ergens iets mis?"

Er kunnen een aantal zaken een oorzaak zijn voor het missen van gasgegevens. 1. Er is wel een slimme elektriciteitsmeter maar geen slimme gasmeter. U kunt die dan eventueel nog aanvragen, anders kunnen we geen inzicht geven. 2. Er is geen juiste EAN code ingevoerd. Controleert u alstublieft de EAN code die op de factuur van de energieleverancier staat. Als deze code afwijkt kunt u dit via het contactformulier aan ons doorgeven. 3. U hebt twee verschillende netbeheerders. Het wil nog wel eens voor komen dat de communicatie tussen deze netbeheerders niet soepel gaat. Aan te raden is om contact op te nemen met uw netbeheerder voor elektriciteit en daar het probleem uit te leggen.


 

 Waarom wordt mijn aanvraag niet goedgekeurd door de netbeheerder?

"Ik heb alle stappen doorlopen in het aanmeldingsproces maar mijn aanvraag wordt niet goedgekeurd door de netbeheerder. Wat is de reden hiervoor?"

De meest voorkomende reden is dat de aanvraag niet wordt goedgekeurd omdat er geen slimme meter is geïnstalleerd. U kunt zelf controleren of u een slimme meter hebt door op de website van uw netbeheerder te kijken of contact op te nemen met uw netbeheerder. Het is ook mogelijk dat u een verkeerde EAN code hebt ingevuld, controleert u alstublieft de EAN code die op de factuur van de energieleverancier staat.


 

Ik heb zonnepanelen, maar zie geen teruglevering in de grafieken. Hoe kan dat?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik heb zonnepanelen. Uw website geeft aan dat de teruglevering van deze zonnepanelen wordt geregistreerd, echter zie ik geen teruglevering. Weet u een oplossing?"

Dat een optie die aangevinkt moet worden bij aanmelding. U hebt dat waarschijnlijk per abuis over het hoofd gezien. Geen nood, als u na het inloggen in de menubalk op uw naam klikt kunt u daar het onderdeel 'mijn gegevens' zien staan. Bij dit onderdeel kunt u de teruglevering 'aan' zetten.

 


 

Ik heb zonnepanelen, maar de teruglevering komt niet overeen met de omvormer.

"Geachte heer / mevrouw,
Mijn omvormer geeft weer dat ik xx heb opgewekt maar op SlimmemeterPortal.nl staan andere getallen. Hoe kan dat?"

Dat klopt. Wij registreren teruglevering terwijl de omvormer opwek registreert. Dat is een significant verschil. Van de opwek van uw zonnepanelen verbruikt uw huis ook, voordat het teruggeleverd wordt aan het net. De teruglevering is dus wel inzichtelijk.

 


 

Wat is het sluimerverbruik precies?

"Geachte heer / mevrouw,
Jullie geven het sluimerverbruik weer, maar wat is dat precies?"

Het sluimerverbruik is het opgetelde verbruik van alle apparaten die gedurende de dag aan staan. Hierbij kunt u denken aan adapters, wifi-stations, televisies die op stand-by staan en koelkasten en diepvriezers. Omdat deze apparaten de hele dag aan staan zijn ze in veel huishoudens verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van het totale verbruik. Sluimerverbruik wordt berekend door middel van een formule. Het is een schatting gebaseerd op het laagste uurverbruik tussen 02:00u en 05:00u. Het sluimerverbruik is onderdeel van het totale verbruik.

 


 

Ik begrijp niet hoe ik de vergelijkingen moet interpreteren

"Geachte heer / mevrouw,
Bij de pagina 'vergelijkingen' staat 'Uw verbruik vergeleken met het verbruik van:' en vervolgens xx meer. Betekent dit dat ik xx meer verbruik of dat de vergelijkende partij meer verbruikt?"

Als er bij u staat 'meer', dan verbruikt u ook daadwerkelijk meer dan het onderwerp waar mee vergeleken wordt.

 


 

Ik wil stoppen met het gebruik maken van jullie dienst. Hoe kan dat?

"Geachte heer / mevrouw,
Inmiddels heb ik meer dan genoeg bespaard. Ik wil graag stoppen met het gebruik van jullie dienst. Hoe kan dat?"

Op de pagina 'mijn gegevens' staat een knop 'uitschrijven'. Als u deze functie gebruikt verwijderen wij uw account en zetten wij uw data-aanvraag stop. Daarnaast verwijderen wij uw data binnen 5 werkdagen.

 


 

Ik ga verhuizen! Wat moet ik nu doen?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik heb mijn droomhuis gevonden en ik ga verhuizen! Wat moet ik nu doen rondom mijn SlimmemeterPortal.nl account?"

U kunt ons een bericht sturen rondom uw verhuizing. Wij verwijderen dan uw oude account en zetten wij uw data-aanvraag stop. Daarnaast verwijderen wij uw data binnen 5 werkdagen. U kunt zich opnieuw aanmelden met de gegevens van uw nieuwe woning, uiteraard pas zodra u er ook uw postadres hebt i.v.m. de adresverificatiebrief. Dan kunt u weer met een schone lei beginnen! U kunt uw oude gegevens downloaden via de ‘download’ knop zodat u de gegevens kunt bewaren.

 


 

Na overstappen van energieleverancier krijg ik geen data meer, hoe komt dat?

”Ik kreeg bij een andere energieleverancier een scherp tarief, dus ik ben overgestapt. Wat nu?

”Wanneer u overstapt van leverancier kan het zijn dat de netbeheerder ter verificatie opnieuw een autorisatie van ons wil ontvangen. Wij sluiten op dat moment uw account en sturen een mail met instructies toe. Wanneer u deze opvolgt krijgt u weer toegang tot uw data.

 


 

Ik kan niet meer inloggen in SlimmemeterPortal.nl, hoe komt dat?

"Geachte heer / mevrouw,
Vandaag wilde ik inloggen maar ik kan opeens niet meer bij mijn gegevens! Wat is er aan de hand?

”Er zijn verschillende mogelijkheden waarom u niet meer kunt inloggen. Als u uw wachtwoord bent vergeten kunt u de ‘wachtwoord vergeten’ functie gebruiken om een nieuw wachtwoord aan te maken. Probeert u ook eens de pagina te verversen of om de website te bezoeken via een andere browser. Als het nog niet lukt, neem dan contact met ons op via het contactformulier. Geef vooral duidelijk aan welke foutmelding u krijgt!

 


 

In mijn grafieken zie ik soms een dag data missen, wat kan ik daar aan doen?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik wil graag dat mijn data compleet is, maar er ontbreekt data. Hoe kan dit en hoe kunnen we dit oplossen?

"Soms komt het helaas voor dat er iets misgaat bij het ophalen van de data uit de slimme meter. Wij vragen altijd standaard 10 dagen lang de data op bij uw netbeheerder. Mocht het na 10 dagen niet zijn gelukt dan moet de aanvraag als verloren beschouwd worden. Mocht u na 5 dagen geen data hebben dan kunt u ervan uitgaan dat er een storing in de meter is. Deze dient de netbeheerder binnen 9 weken op te lossen.

 


 


 

Jullie geven aan dat er een brief gestuurd gaat worden, maar die heb ik nog niet ontvangen.

"Geachte heer / mevrouw,
Ik heb alle stappen doorlopen maar de brief komt niet.”

Na het aanmaken en activeren van uw account ontvangt u van ons een brief met verificatiecode. Mocht u na 5 dagen na het activeren van uw account nog geen brief hebben ontvangen kunt u contact opnemen via het contactformulier op onze site. Let op! Wij sturen de brief altijd naar het aansluitadres van de meters!

 


 

Na aanmelding krijg ik geen activatiemail. Hoe kan dat?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik heb me aangemeld bij SlimmemeterPortal.nl maar ik krijg geen activatiemail. Hoe kunnen we dit oplossen?“

Onder het inlogveld kunt u op de betreffende link klikken om nogmaals de activatiemail op te vragen. Mocht u de mail niet ontvangen (controleer ook uw spambox!) dan kan het zijn dat er bij het aanmaken van het account een fout in het mailadres is geslopen. Neem in dat geval even contact met ons op d.m.v. het contactformulier op onze site.

 


 

Kan ik mij inschrijven met meerdere meters?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik heb meerdere huizen/aansluitingen. Kan ik die allemaal in 1 account onderbrengen?“

Het is helaas niet mogelijk om meer dan 1 elektriciteit of gasmeter in een account onder te brengen. Daarvoor bieden wij EnergyAlert aan. De energiemonitoring voor de zakelijke markt. Mocht u daar interesse voor hebben dan kunt u contact opnemen via het contactformulier op onze site.

 


 

U vraagt om een 18-cijferige code, waar vind ik die?

"Geachte heer / mevrouw,
bij het aanmelden vraagt u om een 18-cijferige code, waar vind ik die? ”

Wij maken gebruik van de Eancode. Dit is een adres specifieke code die niet op uw meter te vinden is. Wel kunt u deze code vinden op: www.eancodeboek.nl of op uw energienota. Ons systeem koppelt automatisch de juiste code aan het opgegeven adres.

 


 

Ik wil mij afmelden voor het PlusAccount.

"Geachte heer / mevrouw,
Ik heb een tijd lang gebruik gemaakt van het PlusAccount maar nu wil ik er toch weer mee stoppen.”

Dat vinden wij uiteraard erg jammer. U kunt in uw account op ‘afmelden PlusAccount’ klikken. Alle extra functionaliteit verdwijnt dan weer uit uw account, de incasso wordt stopgezet en u kunt gewoon gebruik blijven maken van de gratis versie. Let op! Wij incasseren altijd maandelijks achteraf. Het kan dus zijn dat na uitschrijving nog eenmalig 1,50 wordt geincasseerd.

 


 

Krijg ik met een PlusAccount inzicht in historische data van voor mijn aanmelding bij SlimmemeterPortal.nl?

"Geachte heer / mevrouw,
Als ik een PlusAccount neem, wordt de data van voor mijn aanmelding bij SlimmemeterPortal.nl ook zichtbaar?”

Maakt u gebruik van een gratis account dan houdt u steeds tot twee maanden inzicht in de detailgegevens. Met een PlusAccount zorgt u ervoor dat alle data in het account op detailniveau inzichtelijk blijft. Data van voor de aanmelding bij SMP is niet beschikbaar voor ons.

 


 

Is er een mobiele app?

"Geachte heer / mevrouw,
Het zou in mijn ogen ontzettend handig zijn om een mobiele app te hebben!“

Maak je gebruik van een gratis account dan heb je met alle mogelijke apparaten toegang tot je account. Neem je een PlusAccount dan krijg je van ons toegang tot de exclusieve mobiele app, die te downloaden is in de App Store of Play Store. Zonder PlusAccount zal de app ook niet functioneren! Op mobiele devices met een oud besturingssysteem zal de app niet functioneren. .

 


 

Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

"Hoe kom ik er achter of ik een slimme meter heb die geschikt is voor SlimmemeterPortal.nl?"

De simpelste weg is door uw netbeheerder te bellen en te vragen of er bij u een slimme meter hangt. Als u niet weet wie uw netbeheerder is dan kunt u dit vinden op www.eancodeboek.nl. Er zijn meters geïnstalleerd die niet aan de huidige standaard voor slimme meters voldoen. Deze kunnen niet op afstand uitgelezen worden. Op de volgende pagina vind u een lijst welke meters dat zijn.

 


 

Ik heb een nieuwe slimme meter gekregen, wat nu?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik heb een nieuwe slimme meter gekregen. Blijft alles functioneren?“

Bij een meterwissel verandert er voor ons gelukkig niks. Wij kunnen, nadat de meters juist zijn verwerkt bij de netbeheerder, gewoon data blijven opvragen

 


 

Ik wil graag een slimme meter, hoe krijg ik die?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik ben enthousiast en wil ook graag mijn energieverbruik monitoren. Hoe krijg ik zo’n vereiste slimme meter?”

U kunt tegen betaling een slimme meter aanvragen bij uw netbeheerder. Dit noemen ze een prioriteitsplaatsing.

 


 

Is SlimmemeterPortal.nl telefonisch bereikbaar?

"Geachte heer / mevrouw,
Ik zou graag telefonisch contact opnemen met SlimmemeterPortal.nl, is dit mogelijk?“

Als u vragen hebt over SlimmemeterPortal.nl helpen we graag verder via e-mail, maar we bieden geen telefonisch support. U kunt ons bereiken via het contactformulier op de site.